Covid 19 protocol

Samen aan boord, met afstand een ontspannen tijd beleven. Dit is een uitdaging waar wij als bemanning en aanbieder van zeilreizen, samen met u, onze gasten een vorm aan moeten geven. Het opgestelde protocol geeft ons inzicht en mogelijkheden.

Gebruik protocol

Het onderstaande protocol is opgesteld door de Vereniging voor beroepschartervaart (bbz). Aan boord kunnen onderstaande maatregelen genomen worden om een veilige bedrijfsvoering mogelijk te maken. Daarnaast wijken de protocollen op de Medusa in detail af van het oorspronkelijke protocol. Bovendien zijn de maatregelen afhankelijk van de richtlijnen van het RIVM. Als die richtlijnen soepeler of strenger worden, zullen de onderstaande maatregelen worden aangepast.

Protocol

1.Maatregelen voorafgaand aan de reis

Het Corona protocol wordt vooraf met alle gasten gecommuniceerd. Maatregelen worden op de website van de ondernemers gepubliceerd en gedeeld in overeenkomst.
De gasten worden er op geattendeerd dat zij alleen welkom zijn als ze gezond zijn en geen corona verschijnselen (bij verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, moeilijk ademen of koorts) vertonen.
De gasten dienen vanaf twee weken voor aanvang van de reis zorgvuldig om te gaan met contacten.
Geef, in de overeenkomst, het maximum aantal deelnemers aan dat tegelijkertijd aan boord mag. Bepalend is de voorgeschreven groepsgrootte/-samenstelling zoals bepaald in de richtlijnen van het RIVM en de Rijksoverheid.
Klanten informeren wat er lokaal is toegestaan.
Betaling geschiedt vooraf.

2. Algemene maatregelen, 1,5 meter

Hang duidelijk zichtbaar – in alle openbare ruimtes van het schip – een hygiëne instructie op.
Houd 1,5 meter afstand (leden uit 1 huishouding uitgezonderd).
Per algemene ruimte het max. aantal gelijktijdig toegestane personen aangeven.
Waar nodig afstandsmarkeringen aanbrengen.
Leg gasten uit welke maatregelen genomen zijn en hoe zij zelf kunnen bijdragen aan een veilige omgeving. (Zie instructies aan gasten en personeel.)
Wandelroutes definiëren aan boord (eenrichtingsverkeer waar mogelijk aangeven met borden of pijlen anders wachtplaatsen aanduiden).
Veiligheidsdrills (zeeschepen) aanpassen aan 1,5 meter situatie.
Bemanning maakt relingen regelmatig en zichtbaar voor gasten schoon.
Bemanning organiseert van boord gaan passagiers met gepaste afstand.
Iedereen ontsmet bij het aan boord komen de handen

3. Algemene maatregelen, hygiëne

Hang duidelijk zichtbaar – in alle openbare ruimtes van het schip – een hygiëne instructie op in verschillende talen.
Regelmatig uitleg aan gasten over de maatregelen.
Zorg ervoor dat er bij de ingang(en) van het schip een mogelijkheid is om de handen te ontsmetten.
Zet in elke hut, bij openbare wastafels en bij openbare toiletten pompjes met desinfecterende zeep en papieren handdoeken (i.p.v. stoffen handdoeken).
Controleer bij aan boord gaan of er sprake is van verschijnselen die mogelijk op Corona duiden
Regelmatige ontsmetting van contactoppervlakken: deurklinken, trapleuningen, tafels, relingen, lichtknoppen en andere zaken die veelvuldig door gasten worden aangeraakt.
Ieder desinfecteerd na toiletgebruik de toiletbril en deksel. Bij groepreizen wordt elke vier uur het toilet gereinigd door aangewezen persoon.

4. Instructies/training bemanning

Uitleg en oefenen extra hygiëne maatregelen (schoonmaak) en algemene maatregelen zoals aan – en van boord gaan (restaurant, eenrichtingsverkeer) en omgaan met beschermingsmiddelen.
Uitleggen hoe corona gerelateerde klachten kunnen worden herkend en wat te doen.
Dagelijkse briefing bemanning.
Wat gaat goed, wat kan beter, wat moet aangepast worden?
De bemanning heeft een voorbeeldfunctie; iedereen houdt zich aan de regels.
Bemanning maakt schoon volgens schoonmaken aan boord protocol.
Als bemanningslid corona verschijnselen krijgt dan van boord en vervangen door ander bemanningslid.

5. Instructies aan gasten

Voor binnenkomst moet de gast weten wat te doen in het geval dat ze symptomen krijgen, zie website RIVM.
Aan het begin van de reis instructies geven aan de gasten, daarna herhalen indien nodig
Vaak handen wassen met desinfecterende zeep.
Handen schudden en ander fysiek contact vermijden.
Niesen en hoesten in de elleboog of papieren zakdoeken gebruiken.
Bij symptomen gaat de gast gelijk van boord.
Klant informeren dat er contact opgenomen wordt indien er binnen 14 dagen een besmetting ontstaat en andersom als de klant binnen 14 dagen na verlaten van het schip corona heeft, moeten ze contact opnemen.

6. Algemene maatregelen catering

Extra schoonmaak rondes in de keuken.
Geen buffetten meer, alles uitgeserveerd per persoon.
Zo min mogelijk personeel in de keuken. Keukenpersoneel en bedienend personeel scheiden.
Keukenpersoneel en bedienend personeel draagt handschoenen en mondkapjes.
Bij zelf-catering gelden dezelfde voorwaarden.
Glazen, bestek etc. altijd afwassen (in de vaatwasser) met heet water.
Eten in twee of meerdere shift’s volgens vooraf bepaalde groepen.
Tussen elke shift 15 minuten voor schoonmaak en ventilatie.
Volledige ruimte gebruiken + strikte tafelschikking om de 1,5 meter te handhaven.
Plexiglas tafelschotjes gebruiken indien afstand minder dan 1,5 m.
Wegwerp servetten en placemats gebruiken.
Gebruik zoveel mogelijk mono-verpakkingen voor broodbeleg, maar denk ook aan zoutjes etc.
Vermijd zoveel mogelijk gebruik van etenswaar waar gasten met de handen aan moeten zitten.
Bij zelfverzorging zijn er max twee aangewezen personen verantwoordelijk voor de naleving van bovenstaande regels.

7.Bar

Oppervlaktes regelmatig reinigen
Glazen wassen in heet water
Contactloos betalen
Plexiglas schot tussen bar crew en gasten.
Bij selfservice: duidelijke instructie.
Barpersoneel draagt plastic handschoenen.

8.Ventileren

Er zal zo vaak en zoveel mogelijk worden geventileerd. Als de gasten van boord zijn, steeds alle ramen en deuren openzetten, dit geldt voor alle ruimtes. Op de wisseldag de hutten zoveel mogelijk ventileren. Filters van airco’s e.d. regelmatig checken, schoonmaken en/of vervangen.

9.Van en aan boord gaan

Aankomsttijd gasten zoveel mogelijk spreiden. 1,5 meter afstand waarborgen.
Gast toont ingevulde Covid-19 vragenlijst die vooraf is toegestuurd. Deze lijst blijft in het bezit van de gast
Bij incheck wordt elke gast verzocht zijn/haar contactgegevens vast te leggen zodat in geval van besmetting aan boord tot 14 dagen na einde van de reis contactonderzoek door overheidsinstanties kan plaatsvinden. Daarna worden de gegevens vernietigd (AVG)
Bemanning maakt relingen regelmatig en zichtbaar voor gasten schoon
Bemanning organiseert van boord gaan passagiers met gepaste afstand. Het van boord gaan zoveel mogelijk spreiden.

10. Ten slotte

Als de 1,5 meter als gevolg van buitengewone omstandigheden (zoals in geval van EHBO of reanimatie) niet mogelijk is geldt het noodprotocol.
In geval er bij een ex-opvarende corona is vastgesteld, zal de GGD bronnenonderzoek verrichten en vervolgmaatregelen treffen. Iedereen wordt zo snel mogelijk geïnformeerd en zal de aanwijzingen van de GGD opvolgen.

 

WhatsApp chat