Historie
Vrachtvaart
De Medusa is in 1903 in Hasselt gebouwd. In die tijd ging het grootste deel van alle transport over water. Zeilen was de makkelijkste manier om vooruit te komen. Bij windstilte kon de schipper die een paard huren om het schip te trekken. Was daar geen geld voor, dan trok de schipper zelf.
Eind jaren 40 van de vorige eeuw werden de schepen voorzien van motor. Eerst alleen nog als hulpmiddel, maar niet veel later als hoofd voortstuwing. De Medusa werd verlengt. Hierbij is het schip doorgesneden, en is er een aantal meter tussen gelast. Dit werd gedaan om te kunnen concurreren met de nieuwe, grotere schepen.
Passagiersschip
Eind jaren tachtig was het voorbij. Het schip was niet meer rendabel voor de vrachtvaart. Om de sloop van de Medusa tegen te gaan, is ze omgebouwd als passagiersschip. Hierbij is het schip weer terug gebracht tot originele lengte. Ook is de klassieke uitstraling is weer zichtbaar.
De Medusa is door haar stoere en originele uitstraling een uitblinker op de Nederlandse wateren. Als schipper/eigenaar van de Medusa voel ik me trots te mogen zeilen met het schip. Daarnaast is er de verantwoording om te gaan met Nederlands erfgoed.
gegevens
Bouwwerf J. van Aller te Hasselt
Bouwjaar 1903
Brand merk 202 B Zwolle
Scheepstype Tjalk
Lengte 23,40 meter
Breedte 4,82 meter
Diepgang 1,90 meter maximaal
Tonnage 129,395 ton
Voortstuwing
- 1903 zeil
- 1954 lammearm Deutz 20PK
- 1957 vaste schroef, motor onbekend
- 1959 Klocner Deutz 116PK
- 1993 DAF 825 turbo 218PK
Informeer direct naar de mogelijkheden!
Deel deze pagina: