Historie

vrachtvaart

De Medusa is in 1903 in Hasselt gebouwd. In die tijd ging het grootste deel van alle transport over water. Zeilen was de makkelijkste manier om vooruit te komen. Bij windstilte kon de schipper die een paard huren om het schip te trekken. Was daar geen geld voor, dan trok de schipper zelf.

Eind jaren 40 van de vorige eeuw werden de schepen voorzien van motor. Eerst alleen nog als hulpmiddel, maar niet veel later als hoofd voortstuwing. De Medusa werd verlengt. Hierbij is het schip doorgesneden, en is er een aantal meter tussen gelast. Dit werd gedaan om te kunnen concurreren met de nieuwe, grotere schepen.  

 

passagiersschip

Eind jaren tachtig was het voorbij. Het schip was niet meer rendabel voor de vrachtvaart. Om de sloop van de Medusa tegen te gaan, is ze omgebouwd als passagiersschip. Hierbij is het schip weer terug gebracht tot originele lengte. Ook is de klassieke uitstraling is weer zichtbaar.

De Medusa is door haar stoere en originele uitstraling een uitblinker op de Nederlandse wateren. Als schipper/eigenaar van de Medusa voel ik me trots te mogen zeilen met het schip. Daarnaast is er de verantwoording om te gaan met Nederlands erfgoed.

gegevens

Bouwwerf        J. van Aller te Hasselt

Bouwjaar         1903

Brand merk     202 B Zwolle

Scheepstype    Tjalk

Lengte              23,40 meter

Breedte             4,82 meter

Diepgang          1,90 meter maximaal

Tonnage            129,395 ton

Voortstuwing

  • 1903 zeil
  • 1954 lammearm  Deutz 20PK
  • 1957 vaste schroef, motor onbekend
  • 1959 Klocner Deutz 116PK
  • 1993 DAF 825 turbo 218PK

Informeer direct naar de mogelijkheden!

#schiffmedusa

 

WhatsApp Stel uw vraag via Whatsapp