Historie

Zoals de meeste zeilende passagiersschepen is de Medusa oorspronkelijk gebouwd voor de vrachtvaart. Men voer rond 1900 met turf, koeienmest, kippenvoer e.d. Soms vervoerde men ook post, pakketjes en mensen van Friesland naar Amsterdam en terug. De wat forsere tjalken en klippers waagden het om hun vracht uit vreemde oorden te halen of er naar toe te brengen. Ze voeren er schepen naar Engeland, Denemarken en de Scandinavische landen en er zijn zelfs Tjalken gesignaleerd in Singapore.

Echter zeer geschikt voor open zee waren de typen boten niet; door hun geringe diepgang en relatief bolle koppen konden zij slecht hoogte houden. Ook waren de zijzwaarden zeer kwetsbaar met name bij stormachtig weer en huizenhoge golven. Menigeen heeft zijn bestemming nooit bereikt.

Voor de schippers en hun gezinnen is dit varend bestaan nooit een vetpot geweest. Meestal moest men zich in huizenhoge schulden steken om een eigen zeilschip te kunnen bekostigen. Zeilschippers stonden toentertijd bij een zeer laag aanzien bij de rest van de bevolking. In de jaren dertig verloor de zeilvaart het definitief van de gemotoriseerde vaart. Pas in de zeventiger jaren raakte men weer geïnteresseerd in deze “aftandse”schepen. Enkele fanatiekelingen bouwden ze weer op en om dat te bekostigen begonnen zij met passagiers te varen. Dit was het begin van de zeilende chartervaart.

De Medusa is in 1903 gebouwd te Hasselt, Overijssel. Het is een zeer forse tjalk met prachtige lijnen. Het schip oogt met zijn robuuste kop en kont zeer origineel. Indien u geïnteresseerd bent, kunnen wij u meer vertellen over de bouwwijze van het schip en haar historie.